вторник, 2 януари 2018 г.

Интересно руско мобилно приложение за изучаване на набор от думи от даден език, подбран от преподаващия учител. Има възможност и за игра по време на час. Предстои да се доразучи :)

Богат избор от езици. Представям два линка с моя проба за моя клас: английски и руски ;) и показно клипче за играта: https://www.youtube.com/watch?time_continue=93&v=fcy0l5M0oVs
линкове: https://www.barabook.ru/226089639085…/Unit_9_High_flyer/play
https://www.barabook.ru/3519349624118951/Moi_ljubimcy/play

понеделник, 1 януари 2018 г.

Реших да опитам Google Timeline - интерактивна линия на времето по Човекът и обществото в 3-ти клас. Като недостатък отчитам искането в шаблона да се конкретизират освен годината, но и дата, та дори и час?! Има възможност за връзка и с видеоматериали...
Справочник на историческите данни по Човекът и обществото 3 клас изд. Булвест

неделя, 28 август 2016 г.

          "На кой учител да поверя детето си?"- пита родителят... "С какви ли родители ще работя? Дано да бъдат разбрани! - се моли учителят...
Скоро един начален учител възкликна в свой коментар: "По-лесно се работи в клас с хиперактивни деца, отколкото с родителите!" Да, това е проблем не от днес, но като че ли той се задълбочава все повече поради променените ценности, възгледи и убеждения, липса на време у родителите и желание за възпитание. Освен това всеки българин разбира от политика, футбол и от … образование!
Увеличават се жалбите, писани от родители, до директори на училища, инспекторати, министерства и дори :) ... в издателство „Просвета“. Често самите учители нямат и понятие за съществуващ конфликт между него и съответния родител, докато не го извикат или посетят висшестоящите органи. Всеки учител, със сигурност, не желае конфликти в и без това натоварения си стресов ден. 
Всеки учител е родител и може да бъде едновременно и от двете страни на барикадата. Но не всеки родител е учител. Затова, в качеството си на начален учител и родител, отправям Покана:
Каня Ви, скъпи родители, в „приказния половин работен ден на един начален учител“!
И така, представете си, че сте начален учител /да си учител в по-горните степени на образование не е много по-различно/. Имате пет-шест учебни часа подред. Шест часа в клас с приблизително 25-26, а понякога и повече, деца. Прибавяме към това няколко междучасия, през които Вие трябва да се намирате сред огромно количество деца в коридора и да следите за реда като полицейски патрул. Ако пък сте в класната стая – нямате междучасие, защото не смеете да оставите децата сами дори за пет минути. Затова началният учител задължително отива до тоалетна преди и след приключване на часовете. В течение на 40 минути 5-6 пъти на ден Вие трябва да бъдете увлекателен оратор (за да привлечете вниманието на колкото се може повече деца), всезнаещ учен (децата задават невероятни въпроси), в отлична спортна форма (преподавате и физкултура или просто, защото работите с малки ученици), психолог (ежеминутно разрешавате проблеми от всякакъв вид: той ме бутна, тя ми гледа в тетрадката, каза ми еди-какво си, той ми пречи, влиза ми в половината, тя ми открадна гумата…), хуморист (в добавка на ораторството и психологията), лидер и организатор (всеки начален учител е и класен ръководител), гувернантка (на поне половината деца от класа, които не са научени на самостоятелност в обличане, хранене, събиране на своите вещи), сервитьор (на безплатни закуски и на обяд в столовата), счетоводител (когато събираш пари за храна и други),  чистач (в края на деня). 


След часовете Вие вече имате голям куп от тетрадки и листи (около 100-150). Глътвайки набързо чашка чай или кафе, те бързо се проверят, за да са готови за утрешния ден в училище, а ако не си успял – ще се допроверят вкъщи. Следват оперативки на методически обединения, консултации на изоставащи ученици, обучения и други дребни нещица. Прибирате се към 15-16 ч. и е време да подготвите няколко урока за утрешния ден, а това са минимум 3-4 сценария, на които сте и режисьор, и монтажист, и директор на кастинга (кого да вдигна или на кого да възложа), и гардеробиер (ако сценарият изисква преобличане и маски). Това ме подсеща, че началният учител освен ежедневен режисьор на уроци, има и специални театрални режисури на празници, които в началния етап не са един или два. Към това прибавям и компютърен специалист, познаващ различни платформи и програми с учебна цел. Идва време да тичате към училище за педагогическия съвет, който се провежда вечер, за да могат да присъстват всички учители от училището.
През целия ден сте длъжни да бъдете мъдър оптимист, без собствени проблеми, който денем и нощем е готов да отговаря на всички въпроси на родителите. Също така трябва да забравите, че имате семейство, свой дом, на който да отделяте внимание. Но и без това с този списък от задължения за деня няма да Ви остане време за тях. Дори, при желание на близките Ви, може и те да се включат във вашите училищни задължения. На бърза ръка хапнали вечер, лягате да спите. А на следващия ден в 8,00 часа сутринта всичко започва отначало. Да добавим, че учителят работи и в неделя, за да се подготви за понеделник. Хареса ли Ви приказката за работния ден на учителя? Да не забравим екскурзиите и зелените училища, в които Вие сте далеч от семейството си и 24 часа отговаряте за поверените Ви деца… И всичко това за насъщните стотинки! А когато кажете, че все пак той има 3 месеца ваканция? Ваканция имат учениците, а учителят -  полагаем му се платен годишен отпуск като всички останали работници, работещи в държавния сектор.
След всичко казано, може би някой ще добави още нещо, но все ще е в графа "задължения". Освен тях учителят има и немалък списък от забрани…
Да, учителят има огромна отговорност, огромни задължения, забрани и практически той няма права, защото те постоянно се нарушават. Всеки ден той е обкръжен от деца, родители, администрацията на училището, висшестоящите органи в сферата на образованието (а те хич не са малко). Всички те имат изисквания към учителя:
-  Децата изискват строгост (и в същото време свобода), интересни уроци, по-малко домашна работа, доброта, разбиране, съвременни възгледи, ерудиция във всички области, компютърни знания и пр.
-  Родителите – компетентност, мъдрост, устойчиви знания у децата, много свободно време, за да решава проблемите на техните деца, бързо проверени тетрадки и ежедневно нанасяне на оценки, индивидуален подход към тяхното дете и т.н.
-  Администрацията – точно и в срок предадени отчети по учебната работа, навреме попълнени дневници, ежеминутна готовност да изпълни всяко поръчение (да организира и участва на събрание, концерт, състезание, олимпиада, обучение, конференция, открити уроци, готовност да подмени боледуващите си колеги, т.е. да работи допълнителни учебни часове и т.н.).
-  Висшестоящите органи - готовност да представи разгърнати отчети за успеха на своите класове, умения без отпуснати средства, т.е. със собствени сили и средства или с помощта на родители, близки и познати да работи съвременно и в добре оборудван кабинет (та нали отново не стигат парите в училищния бюджет).
И единственото, което му остава, е възрожденското му чувство на любов към децата, надеждата, че помага на родителите във възпитанието на децата и в това той вижда своето призвание. Да се надява на разбиране и доброта от страна на родителите и на възпитанието на своите ученици.
Някои новоизпечени педагози не се справят и веднага оставят училището, други се опитват да съответстват на идеала, но всичките им старания «се убиват» от детското безразличие и родителско пренебрежение. Не само бездарността и отсъствието на любов към децата от страна на учителите могат да бъдат причина за липсата на контакт с днешните ученици и родители. Тук главна е психологическата страна. Когато конфликтуват силни и слаби личности, побеждава силната. В отношенията между ученици и учители (а също така учители и училищна администрация, учители и родители и т.н.) условията за поява на конфликти са същите. Плахият и стеснителен, слаб по характер учител, дори да е най-добрият и мъдър, едва ли ще успее да наложи в клас добра дисциплина. Но изброените задължения и огромен брой забрани към учителя, като прибавим неговата интелигентност и морал, не го ли определят вече като слаба страна? Унищожавайки този учител (разбирай, да го лишим от преподавателска дейност), не губи ли образованието висококвалифициран учител? Всъщност тогава учителят трябва да е като надзирател в затвора – твърд, но в същото време справедлив и добър: няма ли дисциплина – няма и знания. Къде остана тогава любовта към децата? Защото надзирателят едва ли обича затворниците си?! Да, учителят има вина за отсъствието на дисциплина по време на час. Но тя зависи от неговите личностни качества, които много трудно се придобиват. Затова не трябва да се хвърля всичко на неговите плещи: учителите не са виновни, че не всички се  раждат лидери. Без вас, уважаеми родители, учителят няма да се справи!
Родителите (законните представители) на непълнолетните обучаващи се по закон имат основното право на обучение и възпитание на децата преди всички други лица. Те са длъжни да заложат основите на физическото, нравственото и интелектуално развитие на личността на детето. Ако смятате, че училището е длъжно да възпитава вашето дете, то това не е така. Именно Вие, родителите, сте длъжни да подготвите основите на възпитанието в детето. Друга причина за невъзможността на педагозите да отделят повече внимание на възпитанието на децата Ви са препълнените училища и детски градини. Учителят има за задача да образова и точно това влиза в неговите задължения, за това го проверяват и изискват от него, а за възпитанието винаги ще питат и изискват от Вас, родителите. Спомням си честите подмятания на възрастни хора спрямо поведението на някое дете: „Така ли Ви учат в училище?!“ Не, така са го възпитали родителите или неговото обкръжение е такова!!! Учителят възпитава чрез преподавания урок, чрез учебния материал, заложен в учебната програма. Възпитанието на човека се състои примерно от следните компоненти: повече от 60% възпитание в детето определят неговите родители; 20% - обкръжението му, неговите приятели и още 20% - училището. За малкия ученик безспорен авторитет е неговият родител. 


Ето защо педагогът търси сътрудничество и помощ от родителите. Как може родителят да помогне?  
Като започне от своето дете, особено, ако то е „нарушителят на дисциплината“. За всеки родител неговото дете е най-умното, най-послушното и възпитано. И това е така. Учителят по призвание знае, че всяко дете е особено и уникално и уважава чувствата на всеки родител в това му право на мнение. Но учителят знае, колко различни могат да бъдат децата.


Запитвали ли сте се: „Защо учителят е нарочил точно моето дете? Защо му пише забележки?»
Отговорете си искрено на въпросите:

  • Научили ли сте Вашето дете да се отнася уважително към по-възрастните?
  • Научили ли сте го да се самообслужва само? (действителен случай: оставена е тоалетна хартия от родител с молба учителят да бъде до детето, когато то отива до тоалетна, т.е. да остави 24 деца сами в класната стая…)
  • Умее ли то да се приготвя за училище и при това нищо да не забравя, да не закъснява, да бъде точно и в съответстваща униформа?
  • Преоблича ли се детето Ви веднага след училище и то самостоятелно?
  • Мие ли си ръцете без постоянно напомняне, прибира ли след себе си чинии и прибори след хранене, казва ли думи на благодарност без напомняне?
  • А научено ли е да разбира от първи път словесната инструкция, молба на учителя?
  • Знаете ли, че освен Вашето уникално дете, което е най-умното, най-културното, най-възпитано и интелигентно дете (цитирам родител), в клас има още 24-25 такива деца? Можете ли да разберете чувствата на техните родители?
И какви усилия полага учителят през деня, седмицата, годината да  укротява Вашето и другите деца, да го накара да слуша, участва, мисли, да прави това, което на този момент не му се иска. Нали в края на деня, срока, годината Вие ще попитате за навиците, уменията, знанията, които то е постигнало, и на всеки от Вас ще му бъде приятно, когато похвалят детето и му връчат грамота за успех. Да, това е приятно, но след много трудна и постоянна работа с детето Ви.
А попитайте главно себе си дали Вие всичко правилно вършите? Дали не сте абдикирали от задълженията си да възпитавате и сте стоварили този товар на самото дете, на обкръжението и на училището? Тогава знайте, че това е загубена кауза!!!


 Като присъства на уроците на своето дете, но само след като помоли за това учителя и определи с него времето и часа. Нерядко се случва тези родители да не могат правилно да преценят и да не знаят какво е поведението на тяхното дете извън дома. Вкъщи то може да бъде душичка, а в училище да тормози децата, да нарушава дисциплината в клас и да изразява пренебрежение изобщо към учебния процес в училище. Тези посещения на уроци са от голяма полза за родителите на трудните деца и колкото по-чести бъдат, толкова по-добре се отразяват на успеха и поведението му. Така родителите ще опознаят своето дете повече и това само ще ги сближи.
Като не ругае училището и учителите, особено пред детето. Честа грешка, която допускат родителите, е да ругаят учителите и училището за някакви техни недоглеждания в работата пред детето или просто така, да покаже лъжеавторитет пред детето си. Всички негативни оценки спрямо училището и учителите формират лошо отношение у детето към мястото, където то учи. То престава да уважава и като резултат постига лоши оценки, лоша дисциплина, става „черна овца“ за много учители. А това ще доведе към комплекс за непълноценност, недостатъчни знания и пр. Това ли искате за детето си? Но това ще постигнете с това поведение! Ако учителят е добър кажете му: „Как ти провървя с учителя!“, а ако не, въздържайте се от негативните изказвания пред него. Учителите и училището са второто семейство и дом за детето Ви, неговата работа. Нелюбимата работа, знаете, към какво води! А Вие и учителите искате винаги най-доброто за своето дете.


 Като се стараете да изпълнявате заедно с детето си изискванията на учителя относно учебната дейност. Така Вие приучвате детето към активност, изпълнителност и отговорност. Честа практика е децата да нямат моливи, химикали, тетрадки и пр. Освен, че то става неспокойно и непълноценно в изпълнението на учебните си задължения, но така то установява, че неговите нужди и потребности в училище от родителите се омаловажават и съответно нямат стойност.

Като четат родителите правилника на училището, знаят правата и задълженията на всички от училищната общност, познават законите. Посещавайте родителските събрания, говорете с учителите – те също са заинтересовани да няма конфликти, единици са хората, хранещи се с тях. Но съществуват. Винаги може да се намери компромисно решение. Ако ли не е възможно, тогава стигнете до администрацията на училището и след това чак - до висшестоящи органи.



Бъдете запознат с всичките дела на детето си, нека то Ви се доверява. Което Ви тревожи, говорете с неговия учител – той може би не е запознат с някой случай, защото децата не са споделили с него, а с Вас!
        Ще завърша с една притча:
Раби Зуси искал да промени света, но светът бил толкова голям, а Зуси – толкова малък. Тогава Зуси решил да промени своя град. Но градът бил толкова голям, а Зуси – толкова малък. Тогава Зуси решил да промени своето семейство. Но семейството на Зуси било толкова голямо - само децата били десет. Така Зуси стигнал до това единственото, което имал сили да промени – самия себе си!